Vem är Jesu mor

Jesu familj
Matt 12:46 Medan Jesus ännu talade till folket, stod hans mor och hans bröder utanför och ville tala med honom. 47 Någon sade till honom: ”Din mor och dina bröder står här utanför och vill tala med dig.” 48 Han svarade: ”Vem är min mor? Och vilka är mina bröder?” 49 Han räckte ut handen mot sina lärjungar och sade: ”Här är min mor och mina bröder. 50 Den som gör min himmelske Fars vilja är min bror och min syster och min mor.”

Jesu familj
Mark 3:31 Nu kom hans mor och hans bröder. De stannade utanför och sände bud till honom och kallade på honom. 32 Folket som satt omkring honom sade: ”Se! Din mor och dina bröder är här utanför och frågar efter dig.” 33 Han svarade: ”Vem är min mor? Och vilka är mina bröder?” 34 Han såg på dem som satt runt omkring honom och sade: ”Här är min mor och mina bröder. 35 Den som gör Guds vilja är min bror och min syster och min mor.”

I dessa texter så visar Jesus vem som är hans familj. Den visar på att den som gör Guds vilja är hans bror syster och mor. Det betyder att fler kvinnor än jungfru Maria är hans mor. Jesu mor är sålunda en titel kvinnor kan få. Det har inte katolska kyrkan tänkt på??

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vem är Jesu mor

  1. Janne2 skriver:

    Hej Mats!

    RKK har problem redan i första raden: Maria är Jesu mor, men Jesus har inga bröder! Det är katolikerna som är Marias barn.

    Johannes utropar i 1 Joh3:1: Se, vilken kärlek Gud har visat oss att vi får kallas Guds söner.

    • fridsfurste skriver:

      I uppenbarelseboken 12 kan man läsa om en kvinna som föder ett barn(12:5) och att hon är mor till övriga barnen (12:17) som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd. Om man tar båda bibelställena i akt (Upp 12 Matt 12:46-50), så förstår man att Jesu mor troligen är en sammanslutning inom Gud som fött alla barnen i Jesus kristus gestalten, som är en kropp fastän många.

      Upp 12:1-12:18

      Kvinnan och draken

      12 1 Ett stort tecken visade sig i himlen: en kvinna klädd i solen och med månen under sina fötter och en krona av tolv stjärnor på sitt huvud. 2 Hon var havande och ropade i barnsnöd och födslovärkar.

      3 Och ett annat tecken visade sig i himlen, och se: en stor eldröd drake med sju huvuden och tio horn och sju kronor på sina huvuden. 4 Hans stjärt svepte med sig en tredjedel av himlens stjärnor , och han kastade ner dem på jorden.

      Och draken stod framför kvinnan som skulle föda, för att sluka hennes barn så snart hon hade fött det. 5 Och hon födde ett barn, en Son som ska styra alla folk med järnspira, och hennes barn rycktes upp till Gud och hans tron. 6 Kvinnan flydde då ut i öknen, där hon har en plats som Gud berett för henne så att hon får sitt uppehälle där i ettusen tvåhundrasextio dagar.


      Mikael och draken

      7 Och det blev strid i himlen: Mikael och hans änglar stred mot draken. Och draken och hans änglar stred, 8 men han var inte stark nog, och det fanns inte längre någon plats för dem i himlen. 9 Och den store draken, den gamle ormen som kallas Djävul och Satan och som förleder hela världen, kastades ner på jorden och hans änglar kastades ner med honom. 10 Och jag hörde en stark röst i himlen säga:

      ”Nu tillhör frälsningen
 och makten och riket vår Gud
 och väldet hans Smorde,
 för våra bröders åklagare
 är nerkastad,
 han som dag och natt
 anklagade dem inför vår Gud.
 11 De övervann honom
 genom Lammets blod
 och genom sitt vittnesbörds ord,
 de älskade inte sitt liv så högt
 att de drog sig undan döden.

      12 Jubla därför, ni himlar
 och ni som bor i dem!
 Men ve dig, du jord och du hav,
 för djävulen har kommit ner
 till er i stor vrede,
 eftersom han vet
 att hans tid är kort.”

      13 När draken såg att han var nerkastad på jorden, förföljde han kvinnan som hade fött Sonen. 14 Men kvinnan fick den stora örnens båda vingar för att flyga ut till sin plats i öknen, där hon skyddad från ormen får sitt uppehälle under en tid, tider och en halv tid. 15 Ormen sprutade då vatten ur sin mun som en flod efter kvinnan, för att svepa bort henne med floden. 16 Men jorden hjälpte kvinnan, den öppnade sin mun och svalde floden som draken sprutade ur sin mun.

      17 I sitt raseri mot kvinnan gick draken bort för att strida mot hennes övriga barn, dem som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd. 18 Och han stod på sanden vid havet.


  2. Janne2 skriver:

    En annan vers är när Jesus på korset till Johannes och Maria säger: Se, din son, se din moder. Joh 19:26

    Maria bodde senare i Efesus med Johannes, lärjungen som Gud älskade. Han var inte gammal när Jesus dog, men blev väldigt gammal som Jesus också sa till lärjungarna att han skulle bli.

    Den som gör Guds vilja är Guds släkt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s